24 Ocak 2011 Pazartesi

Zor yaşıyoruz hayatı

Basit yaşayacaksın.
Mesela susayınca su içecek kadar basit.
Dört çıkacak, ikiyi ikiyle çarptığında.
Tek düğmesi olacak elindeki cihazın;
tek bir düğme, tek bir cümle gibi;
......sevince lafı dolandırmadan söylediğin
seni seviyorum” gibi.
Basit bir öpücük yetecek sana;
basit sıcak bir öpücük
ve o öpücükle dolacak tüm günlerin, tüm düşlerin.
O öpücük için yapacaksın hayatının kavgasını,
o öpücük için yiyeceksin hayatının dayağını.
Kabak çekirdeği verecek sana
rakamların veremediği mutluluğu.
El yazısıyla yazılmış eğri büğrü bir mektup olacak
en değerli kağıdın;
hep yanında taşıdığın,
atmaya kıyamadığın.
İki harekette giyiniverecek,
iki harekette soyunuvereceksin.
Kısacık olacak uyanman
ve yola çıkman arasında geçen süre;
kısacık olacak
sıcacık kollara dolanman
ve yolculuklara çıkman arasında geçen süre.
Kendin bile anlayabileceksin yazdıklarını;
bakışların bile anlatabilecek kendini.
Beklentilerin de basit olacak.
Kaf Dağı’nın önünde bekleyecek mutluluklar.
Bir ıslıkta bulabileceksin en uzun dostluk romanını;
ya da bir damla gözyaşı yaşatacak sana
en ucuz aşk romanını.
Pankreasının sağlığına dua edeceksin kapatırken gözlerini.
Zafer işareti yapacaksın tuvaletten çıkarken.
Bir kaşarlı tost olacak aradığın
nasıl oturacağını bilemediğin sofrada;
parmakların olacak en kıymetli çatalın.
Yine, aynı parmaklar çözecek en karmaşık denklemleri.
İskender’in kılıcı duracak avukat rehberinin yanında.
Bir filarmoni orkestrası veremeyecek sana
kontrplak bir gitarda, doğru basılmış bir
“fa diyez”in mutluluğunu.
Makyajın ilk “a” sına kadar bilmen yetecek.
Temizlik kokacak en pahalı parfümün
“Bilmiyorum” diyebileceksin bilmediğinde
ve çok normal olacak onu da bilmeyişin.
Tek dereden su getirmen yetecek,
bir “istemiyorum” diyebilmeye.
Ne durduğu farketmeyecek abanın altında.
Saatin, sadece saati gösterecek;
Telefonunu sadece telefon etmek için kullanacaksın.
Küçük bir not defteri olacak bilgini en hızlı sayan.
Basit yaşayacaksın, basit.
Sanki yaşamın bir gün sona erecekmiş gibi
basit..



YALÇIN ERGİR


9 yorum:

Leah dedi ki...

Nazım Hikmet çakması olmuş ama bu şiir abi ya :)

İyi, hoş, güzel de ne biliyim sanki aynı bunun gibi:

Yaşamak şakaya gelmez,
büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın
bir sincap gibi mesela,
yani, yaşamanın dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden,
yani bütün işin gücün yaşamak olacak.

Yaşamayı ciddiye alacaksın,
yani o derecede, öylesine ki,
mesela, kolların bağlı arkadan, sırtın duvarda,
yahut kocaman gözlüklerin,
beyaz gömleğinle bir laboratuvarda
insanlar için ölebileceksin,
hem de yüzünü bile görmediğin insanlar için,
hem de hiç kimse seni buna zorlamamışken,
hem de en güzel en gerçek şeyin
yaşamak olduğunu bildiğin halde.

Yani, öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,
yetmişinde bile, mesela, zeytin dikeceksin,
hem de öyle çocuklara falan kalır diye değil,
ölmekten korktuğun halde ölüme inanmadığın için,
yaşamak yanı ağır bastığından.

1947

2

Diyelim ki, ağır ameliyatlık hastayız,
yani, beyaz masadan,
bir daha kalkmamak ihtimali de var.
Duymamak mümkün değilse de biraz erken gitmenin kederini
biz yine de güleceğiz anlatılan Bektaşi fıkrasına,
hava yağmurlu mu, diye bakacağız pencereden,
yahut da sabırsızlıkla bekleyeceğiz
en son ajans haberlerini.

Diyelim ki, dövüşülmeye deşer bir şeyler için,
diyelim ki, cephedeyiz.
Daha orda ilk hücumda, daha o gün
yüzükoyun kapaklanıp ölmek de mümkün.
Tuhaf bir hınçla bileceğiz bunu,
fakat yine de çıldırasıya merak edeceğiz
belki yıllarca sürecek olan savaşın sonunu.

Diyelim ki hapisteyiz,
yaşımız da elliye yakın,
daha da on sekiz sene olsun açılmasına demir kapının.
Yine de dışarıyla birlikte yaşayacağız,
insanları, hayvanları, kavgası ve rüzgarıyla
yani, duvarın ardındaki dışarıyla.

Yani, nasıl ve nerede olursak olalım
hiç ölünmeyecekmiş gibi yaşanacak...

1948

3

Bu dünya soğuyacak,
yıldızların arasında bir yıldız,
hem de en ufacıklarından,
mavi kadifede bir yaldız zerresi yani,
yani bu koskocaman dünyamız.

Bu dünya soğuyacak günün birinde,
hatta bir buz yığını
yahut ölü bir bulut gibi de değil,
boş bir ceviz gibi yuvarlanacak
zifiri karanlıkta uçsuz bucaksız.

Şimdiden çekilecek acısı bunun,
duyulacak mahzunluğu şimdiden.
Böylesine sevilecek bu dünya
"Yaşadım" diyebilmen için...

Nazım HİKMET

zeynep dedi ki...

Ne güzel işte basit düz dümdüz..Kendimiz zorlaştırıyoruz hayatı çekilmez kılıyoruz her anını...Güzel paylaşımdı teşekkürler...


Fondaki şarkıda güzelmiş:)))
Mutlu haftalar..

Kırmızı Çizmeli Kedi dedi ki...

Bu şiirin şairini doğru bilen nadir insanlardan birisin. Genelde Nazım Hikmet'e atfedilir. Neden bilmem... Çok da sevdiğim bir şiirdir.

İlknur dedi ki...

Ne çok zorlaştırıyoruz ne çok yükleniyoruz kendimize sevdiklerimize. Yazması kolay başarması zor. Belki olur bir gün kimbilir. Saf katışıksız sade sakin kolay yaşamak...

Sevgiler...

Bucera dedi ki...

ne güzel eklemişsin Tutsi ne güzel paylaşmışsın Leah.
Frida 'nın sergisindeydim hasta yatağndan tavana yaptırdığı aynayla yaptığı otoportreleer baktım...... ne zor olmuş hayatı yinde d ersim yapmış çok basir işte resim yapmaktan vaz geçmemiş

Zeyno dedi ki...

Şiir şahane. Zorlandığım zamanlarda bu şiir gelir aklıma hep. Bas, it ve yaşa ama bu kadar basit değil işte... Başında da söylediğim gibi, "şiir şahane". Nerden aklına geldi?

TuTsİ dedi ki...

Sevgiler ben den size @İlknur

güzel geçsin bu hafta da @Zeynep
o şarkı hüzünlendirir beni bilmesem de sözlerini

Saygılar @Zeyno
Ara sıra gelir aklıma ki aklım da tutamam hiçbirini bulur bir yerler den okurum kapatırdım,bur da dursun bakarım sıkça evet şair yazmış şahane

Doğrudur @Leah
ben şuna inanıyorum,
dilden dökülenler bizden değildir
ilham dediğimiz karakteri izahı olmayan o şey döktürür onca sözleri bize ya biri diğerine benzer imiş ya da hiç benzememeiş bak belki ileri de başka biri esinlenir yada ilk ben yazdım da dermiş vs. vs
güzel olanı paylaştım
Paylaşılanı da beğendim Lee ;)

@Bucera Vazgeçmek öldürüyor insanı
ölmeyen ise geri de kalan eserler değilmidir, Frida bir örnek ve ne güzel bir örnektir ya sana da Teşekkürler.

@Kırmızı çizmesi olan kedicik

sana yazacak birşey kalmadı ya :/
sevgiler sana da :)

Kırmızı Çizmeli Kedi dedi ki...

hehe en güzeli bana kalmış ya len...yihu bi sürü sevgi biriktiriyorum:)))(MİLLETİN İÇİNDE BOZMİİM DEDİM, KAYBOL GÖZÜM GÖRMESİN TUTSİ:)

Mystery dedi ki...

ne güzelmiş yaa benim hiç şiir kültürüm yok maalesef. beğendim bu şiiri gerçekten.

Popüler Zırvalarım

wibiya widget